חיפוש
Close this search box.
התמכרות לסמים קלים

גמילה מסמים קלים

גמילה מסמים קלים

מה זה גמילה מסמים קלים?

סמים קלים הם סמים אשר לוקח יותר זמן להתמכר אליהם, קל יותר לחדול מהשימוש בהם, הנזק שהם גורמים לגוף ולנפש הוא קל יותר וקיימת בעיקר התמכרות נפשית ולא פיזית. אמנם המחוקק הישראלי לא מבדיל בין סמים קלים לסמים קשים, אבל ישנה חלוקה עממית בין סוגי הסמים.

עם זאת, סמים קלים הם אף פעם לא באמת קלים. הנזקים של סמים קלים יכולים להיות באמת קשים, וללא תהליך גמילה מסמים המשתמש יכול להתדרדר בקלות להתמכרות לסמים קשים הרבה יותר. צריך לזכור שאמנם לוקח לגוף יותר זמן להתמכר ל"סמים קלים", אך גם להם יש השלכות פיזיות ונפשיות, שיכולות להיות הרסניות באותו אופן בדיוק בעת התמכרות לסמים.

כדי להבין מה הם סמים קלים ואיך מתמכרים אליהם, פנינו לצוות המומחים של 'רטורנו':

מה זה סמים קלים?

הסמים המוגדרים כ"סמים קלים" הם בדרך כלל צמח הקנאביס לסוגיו (גראס, מריחואנה, חשיש), צמח ה'גת' ודומיהם.

כדי להבין מאיפה נובעת התמכרות לסמים ומדוע אנשים מתמכרים לסמים קלים, נלמד מהם סמים.

התמכרות לסמים קלים
 

נהוג לחלק את הסמים לארבעה סוגים מרכזיים:

  • סמים מדכאים: סמים אלו מדכאים את מערכת העצבים המרכזית של הגוף ובעצם "מכבים" אותו. קבוצה זו כוללת את כל סוגי כדורי השינה וכדורי ההרגעה, אלכוהול, ואף סמים מסוכנים יותר כמו קטמין ורוהיפנול (סמי אונס).
  • סמי הזייה: סמים אלו גורמים להזיות ולבלבול בתפיסת המציאות. קבוצה זו כוללת מגוון סמים כמו LSD, קנאביס לסוגיו (מריחואנה, גראס, חשיש), פטריות הזיה, מסקלין, דטורה וכדומה.
  • סמי מרץ: סמים אלו נקראים גם סמים ממריצים או מעוררים, והם ממריצים את מערכת העצבים. קבוצה זו כוללת סמים כמו אמפטמין ("ספידים"), מתאמפטמין (דסוקסין, קריסטל מת'), פופרס, קוקאין (קראק), MDMA, אקסטזי וגם בעצם גת, ניקוטין וקפאין.
  • סמים נרקוטיים: סמים אלו נקראים גם אופיואידים או משככי כאבים, ומטרתם להפחית כאב בצורה משמעותית. הם כוללים את ההרואין, קודאין, פנטניל, מתאדון, מורפיום, אוקסיקודון (אוקסי), אופיום, טרמדול, בופרנורפין ועוד.

איך מתמכרים לסמים קלים?

הסמים הקלים המוכרים והנפוצים ביותר בארץ ובעולם הם מריחואנה וחשיש – סמים הנצרכים באמצעות עישון. הרבה מהמשתמשים בסמים אלו מתחילים את השימוש בסמים באירועים חברתיים שונים, וחלק מהם מתחילים את השימוש בשל לחץ חברתי או מתוך רצון לברוח קצת מהמציאות ולהרגיש טוב יותר.

לא משנה מאיזו סיבה התחילה צריכת הסמים הקלים, הרוב המוחלט של המשתמשים בהם לא יודו שהם מכורים ושהם צריכים להתחיל תהליך גמילה מסמים קלים. הם יאמרו שהם יכולים להפסיק מתי שהם רק רוצים, יבטלו בהינף יד את הטענות להתמכרות ויוכיחו שהם לא מכורים מפני שהם עובדים, לומדים, מנהלים חיי משפחה מופלאים וכן הלאה. 

האם באמת זה לא התמכרות כי הם מכורים רק לסמים קלים?

טענות אלו יכולות בהחלט להיות נכונות עבור חלק מהמשתמשים, אולם חלק מהם יכולים כבר להיות מכורים, וגם אלו שלא – עלולים להתמכר בהמשך וגם להתחיל להתנסות בסמים קשים. לכאורה, השימוש בסמים קלים אינו פוגע באיכות החיים של המשתמשים: הם ממשיכים לנהל חיי משפחה, ממשיכים לעבוד וממשיכים לתפקד, וגם אם הם משתמשים בסמים קלים כל יום או כמה פעמים ביום – הם יכולים להיראות בסדר גמור. 

למרות זאת, מחקרים הוכיחו שהשימוש בסמים קלים מקהה את החושים, ולכן רבים מהמשתמשים חווים ירידה בתפקוד הכללי וכבר לא ממצים את הפוטנציאל הגלום בהם.

סמים באמת משפיעים על הגוף.

כל סם שונה מחברו. השינוי בהרכב הכימי בין הסמים משפיע על העוצמה שלהם ועל החלק בגוף עליו הם משפיעים, אבל בכל זאת קיימים מספר מאפיינים בולטים המשותפים לרוב הסמים:

  • הסמים הם חומרים משני תודעה. הם מערפלים את המודעות ואת ההכרה, ולכן הם נקראים בשם "סמים פסיכו־אקטיביים" = מפעילי תודעה.
  • הם משנים את התקשורת הסדירה שבין תאי העצב במוח. שימוש תדיר בסמים יוביל לשיבוש ולשינוי ארוך־טווח של הפעילות התקינה של התאים.
  • השימוש בסמים, אפילו בסמים קלים, הוא ממכר! הוא גורם לאדם לרצות לצרוך עוד ועוד ממנו בכל מחיר.
  • הנזקים למערכת העצבים יכולים להתבטא פיזית במגוון דרכים: נמנום, טשטוש, נטייה להקאה, ירידה התפקוד הכללי, בעיות כלליות בחיי המשפחה ופסיכוזה.

הסמים יוצרים תחושה כוזבת של הנאה, תוך שימוש לרעה בתאי המוח, באופן שעלול לגרום לתאים אלו נזק קבוע ובלתי הפיך. בשל כך, חשוב מאוד לגשת בזמן לגמילה מסמים, לפני שהמכור יסבול מנזק בלתי הפיך.

הסכנות בסמים קלים

אנחנו ברטורנו מבינים כי למשתמשים בסמים קלים נראה כי השימוש בסמים אינו פוגע באיכות החיים. עם זאת, אנחנו מפנים את תשומת ליבו של המשתמש לכך שהשימוש בסמים קלים גורם לירידה בתפקוד הכללי וכתוצאה מכך עלול לגרום למשברים בחיי המשפחה, בעבודה או בלימודים.

בעיה מרכזית נוספת בשימוש בסמים קלים היא שצריכתם עלולה להוביל לשימוש בסמים קשים, שכן בשלב מסוים הגוף מתרגל לסמים וההשפעה שלהם נחלשת. כשהגוף מפסיק להגיב לסמים הקלים, הדרך לצריכת סמים קשים, שהם בעלי השפעה חזקה הרבה יותר, קצרה מאוד. 

מכיוון שהנזקים של התמכרות לסמים קשים הם חמורים הרבה יותר, אנחנו ממליצים לבצע תהליך גמילה מסמים קלים, ולאפשר למשתמשים לחזור לחיים נורמטיביים – ללא הסמים.

מה עושים אם גיליתי שאני/חבר/אח/בן סובל מהתמכרות לסמים?

פנה בהקדם לאיש מקצוע: לצוות 'רטורנו', רופא משפחה, פסיכיאטר, פסיכולוג, עובד סוציאלי או כל גורם רווחה אחר, ובקש את עזרתם. אם אכן הבנת שאתה מכור, דע לך שההבנה הזו היא השלב הראשון בדרך להחלמה ולגמילה מההתמכרות.

תהליך גמילה מסמים קלים

תהליך גמילה מסמים קלים ברטורנו הוא תהליך ארוך ומקיף, אשר במהלכו מקבלים המטופלים כלים משמעותיים להתמודדות ושליטה על הדחפים המובילים להתמכרות, כשהמטרה היא להשיג תפקוד יומיומי תקין ללא הסמים. תהליך הגמילה מועבר על ידי מדריכים מנוסים אשר עברו את כל ההכשרות הנדרשות, ומלווה בפעילויות שונות כמו רכיבה על סוסים, טיפול בבעלי חיים ועוד.

מכיוון שגמילה מסמים קלים בדרך כלל אינה מלווה בתופעות גמילה חמורות כמו אלה המלוות תהליך גמילה מסמים קשים, הרי שכאשר התהליך מתבצע בקבוצה, עם התמיכה והעידוד של המטפלים – אחוזי ההצלחה שלו גבוהים יותר בצורה משמעותית מאחוזי ההצלחה של הליכי גמילה אחרים.

איך עובד תהליך גמילה מסמים קלים? איך מחלימים מהתמכרות?

1. מבינים שחייבים להיגמל

מומחי מרכז 'רטורנו' מסבירים כי תהליך הגמילה מתחיל בצעד אחד: האדם צריך להבין שהוא מכור. אם המכור בעצמו פנה לאנשי מקצוע כדי להתחיל תהליך של גמילה כנראה שהוא מודע לחומרת המצב, אבל אם הוא הגיע לרטורנו בשל התערבות חיצונית, מצד בני משפחה או חברים, ייתכן שהוא עדיין לא הבין איפה הוא באמת נמצא.

בלי הבנה שאתה זקוק לגמילה אי אפשר להתחיל את תהליך הגמילה, כי המכור פשוט יסרב לכל טיפול שיוצע לו. במרכז הגמילה מהימורים 'רטורנו' בנו תוכניות פעולה מותאמות עם מודל ההחלמה הייחודי לגמילה מסמים קלים. באמצעות מודל זה ניתן לנווט את המכור לאט לאט להכרה שהוא אכן מכור.

2. למה בעצם התמכרתי?

לאחר ההכרה בהתמכרות, חייבים לזהות את הגורמים להתמכרות. אצל כל אדם ההתמכרות נובעת ממניע אחר; יש כאלו שהתמכרו בגלל המצב הכלכלי הדחוק, יש שהתמכרו בגלל בעיות משפחתיות, בגלל טראומות מודחקות או סתם בגלל לחץ חברתי. חייבים למצוא את המניע להתמכרות במהלך הטיפול כדי להבטיח שהטיפול אכן מכה שורשים ולא סתם פלסטר על שבר.

3. איך ממשיכים מכאן?

כל גמילה מסמים קלים או קשים, כמו כל גמילה אחרת, חייבת לכלול בתוכה גם טיפול מקצועי ומסודר לשלב של "אחר כך". אחרי שהמכור מחלים וחוזר לחיים החדשים, יש לבנות עבורו תוכנית מותאמת ומסודרת שתבטיח שהוא לא ימעד שוב למחוזות השליליים המוכרים. צוות המטפלים של רטורנו בונה עבור כל מטופל את הליך הטיפול המתאים ביותר עבורו, כדי שנתראה שוב רק באירועים משמחים!

צרו קשר אם אתם חשים מוצפים מההתמכרות לסמים, או שאחד מהאנשים שאתם אוהבים סובל ממנה.

אנחנו כאן בשבילכם…

retorno@retorno.org
טלפון:   0533773070
פקס: 02-999-8243

מלאו פרטיכם ונשוב בהקדם:

תרום לרטורנו

תרומה באמצעות פייפל
לדרכים נספות לתרום, הקלק כאן.

אנחנו כאן בשבילכם

התקשרו 053-3773070 או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן